بهترین تنظیمات دیافراگم برای عکاسی پرتره در فضای باز
در زمان های عکاسی از سوژه های انسانی در فضای باز ثبت کامل جزئیات از انسان ؛ چهره و صورت و به دست آوردن حالت کلی محیط ؛ اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت . در این مقاله به بررسی نقش دیافراگم و اهمیت آن در زمان عکاسی از سوژه های انسانی در فضای باز می پردازیم .
در زمان های عکاسی در فضای باز ؛ قرار دادن سوژه در یک فضای خاص موجب ایجاد حالت های ویژه ای دردرون کادر عکس می شود و به دست آوردن حالت کلی محیط به همراه برجسته و واضح نشان دادن سوژه در این محیط ؛ یکی از چالش های پیش روی عکاس خواهد بود .
تنظیمات دیافراگم لنز در زمان های عکاسی در فضای باز ؛ از اهمیت زیادی برخوردار می گردد . همانگونه که می دانیم , دیافراگم لنز ؛ با تنظیم مقدار نور وارد شونده به دوربین ؛ بر عمق میدان دید در کادر عکس نیز تاثیر گذار خواهد بود .
در عکاسی از سوژه های انسانی به طور معمول از دیافراگم های نسبتا باز استفاده می شود . یک دیافراگم نسبتا باز به عکاس کمک می کند تا سوژه خود را در فوکوس کامل قرار داده و جزئیات کاملی را از آن به دست آورد.
در عین حال ؛ عکاس وظیفه دارد تا حالت های کلی از فضا و اتمسفر محیط مورد عکاسی را نیز در درون کادر تصویر خود انتقال دهد . نمایش رابطه محیط با سوژه مورد عکاسی ؛ در بسیاری از مواقع دارای اهمیت است و از این روی عکاس باید عمق میدان دید در درون کادر تصویر خود را به گونه ای تنظیم نماید که ؛ حالت های کلی محیط مورد عکاسی ، برای مخاطب یا بیننده عکس نیز قابل درک باشد .
دیافراگم F/4
در دیافراگم F/4 عمق میدان دید در عکس به گونه ای تنظیم می شود که ضمن تار شدن مقداری از جزئیات پس زمینه ؛ سوژه مورد عکاسی به طور کامل در فوکوس قرار بگیرد . در این شرایط مقداری از حالت های بوکه در پس زمینه را نیز می توان به دست آورد .
اما نکته جالب توجه در رابطه با دیافراگم F/4 این است که در این تنظیمات ؛ عمق میدان دید در عکس از حالت بلور چندان زیادی برخوردار نیست و این امر موجب می شود تا مقداری از جزئیات پس زمینه همچنان به مخاطب انتقال داده شود .
در زمان استفاده از یک دوربین فول فریم و در حالت استفاده از فاصله کانونی 80~90mm عکاسی از سوژه به همراه حفظ فاصله سوژه از پس زمینه را در درون کادر تصویر ؛ امکان پذیر می گردد . در زمان استفاده از دوربین های APS-C فاصله کانونی 55mm این ویژگی را به وجود می آورد .
بهترین لنز برای دستیابی به بهترین تنظیمات دیافراگم و فاصله کانونی
در حالیکه لنز های کیت ارزان قیمت مثل EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS STM به شما اجازه می دهند تا بهترین فاصله کانونی برای عکاسی در فضای باز را در اختیار داشته باشید, اما در زمان استفاده از انتهای زوم این لنز ها ؛ حالت دیافراگم شما به f/5.6 تغییر می یابد . این امر ضمن کاهش میزان نور وارد شونده به درون لنز ؛ موجب واضح تر دیده شدن پس زمینه سوژه ها خواهد شد .
برای به دست آوردن پرتره های حرفه ای تر در زمان عکاسی از فضای باز ؛ استفاده از یک لنز شبیه به EF-S55-250mm f/4-5.6 IS STM توصیه می شود . در این لنز ضمن استفاده از فاصله کانونی 55 میلیمتر ؛ بهترین حالت دیافراگم برای کاهش پس زمینه را نیز در اختیار خواهید داشت .
همچنین به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که لنز های پرایم نیز ؛ امکان تنظیم دیافراگم در یک فاصله کانونی ثابت را به وجود می آورند .
تصویر فوق با دیافراگم F/4 به ثبت رسیده است. در این حالت ضمن حفظ وضعیت بوکه در پس زمینه ، فضای کلی محیط مورد عکاسی نیز به چشم ما انتقال داده می شود .
تصویر فوق با F/8 به ثبت رسیده است . در این تصویر سوژه و پس زمینه آن به صورت واضح دیده شده و حالت های کلی چهره سوژه ؛ در عمق میدان دید در عکس ؛ اهمیت خود را از دست داده است .
نکته کلیدی :
در زمان استفاده از یک لنز زوم تله فتو ؛ دیافراگم F/4 را در حالت واید لنز می توان به دست آورد .
معرفی لنز EF-S55-250mm f/4-5.6 IS STM
این لنز با برخورداری از یک موتور اتوفوکوس STM یک گزینه مطلوب حتی برای ثبت پرتره های حرفه ای فضای باز به شمار می آید . در واید ترین حالت لنز ؛ بازترین دهانه دیافراگم F/4 است . در زمان استفاده از این لنز به همراه یک دوربین APS-C واید ترین حالت لنز فاصله کانونی معادل با 82.5 میلیمتر را به وجود می آورد که این فاصلبه کانونی نیز ؛ حالت متناسبی را برای ثبت سوژه های پرتره به وجود می آورد .
معرفی لنز EF50mm f/1.8 STM
در درون بدنه این لنز پرایم 50 میلیمتری نیز از یک موتور اتوفوکوس STM استفاده شده است . این لنز نیز بر روی دوربین های APS_C فاصله کانونی معادل با 80 میلیمتر را ارایه می دهد و در حالت دیافراگم F/4 بهترین حالت های چهره سوژه را به همراه بوکه کافی از پس زمینه می توان به دست آورد .