نکاتی برای ترکیب بندی درعکاسی از مناظر

نکاتی برای ترکیب بندی درعکاسی از مناظر

برای به دست آوردن بهترین عکسها از مناظر طبیعی ،  انجام یک ترکیب بندی صحیح و اصولی از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است . به طور کلی ، ترکیب بندی روشی است که در آن نحوه چینش و قرار گیری سوژه ها در درون کادر تصویر تعیین می شود و به تصویر یک حالت معنا دار و با مفهوم می بخشد .

به طور کلی اطاعت کردن از قوانین ترکیب بندی در عکاسی به ما کمک می کند تا عکسهای خوبی به دست آوریم اما قانون شکنی به شیوه خلاقانه نیز به ما اجازه می دهد تا تصاویری جذاب و در عین حال متمایز از دیگران را خلق نماییم . در این مطلب برخی از نکات مفید در رابطه با روشهای ترکیب بندی در زمان عکاسی از مناظر طبیعی را بیان نموده ایم .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

1 – بررسی کنید ، بدون دوربین کادر بندی و ترکیب بندی کنید .

به محض اینکه در لوکیشن عکاسی قرار میگیرید ابتدا بدون دوربین تمامی صحنه موجود را بررسی کنید و با گوشه و کنار آن آشنا شوید . حتی می توانید از تلفن همراه خود برای بررسی و اسکن موقعیت های مکانی استفاده کنید .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

2- از خطوط راهنما و هدایتگر استفاده کنید .

خطوط هدایتگر همانطور که از نام آن بر می آید ، ابزارهای بصری برای هدایت دید مخاطب به سمت نقطه کانونی تصویر می باشند.  در واقع این خطوط هستند که یک خط سیر اصلی برای دیده شدن سوژه اصلی تصویر به وجود می آورند و استفاده از این خطوط به عکاس کمک می کند تا مخاطب خود را برای مدت زمان بیشتری با سوژه درون تصویر سرگرم نماید . در تصویر زیر ، خط مسیر راه با شکل S مانند چشم مخاطب را به درون کادر کشیده و حالتی از ابهام و جذابیت را در درون کادر عکس به وجود می آورد .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

3 – از روش لایه بندی برای جداکردن پس زمینه و پیش زمینه استفاده کنید .

استفاده از روش لایه بندی یک روش منحصر به فرد برای به وجود آوردن ترکیب بندی های جذاب و شگفت انگیز می باشد. به طور خاص در مناظر کوهستانی و مکان هایی که یک الگوی تکراری از سوژه های شبیه به هم وجود دارد از روش لایه بندی در ترکیب بندی تصویر می توان استفاده نمود . از روش لایه بندی نیز برای هدایت چشم مخاطب به سمت سوژه اصلی می توان استفاده نمود .

در این تصویر دو لایه از خطوط کوهستان وجود دارند که چشم مخاطب را به سمت مرکز کادر و قله موجود در آن هدایت می کنند . همچنین پرتوهای نور خورشید نیز در نقش خطوط هدایتگر عمل نموده و چشم مخاطب را به سمت مرکز کادر تصویر هدایت می کنند . همچنین در این تصویر ابرها نیز به شکل یک لایه اضافه در ترکیب بندی عمل می کنند .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

4 – در تصویر عمق به وجود آورید .

استفاده از تکنیک نوردهی طولانی یک روش بسیار عالی برای به وجود آوردن عمق تصویر به وسیله اجسام و عناصر دارای حرکت می باشد. نشان دادن جهت حرکت سوژه ها در عمق تصویر نیز به میزان بیشتری به عمق و بعد موجود در ترکیب بندی عکس ، می افزاید .

در تصویر فوق از جهت جریان آب و با استفاده از تکنیک عکاسی با نوردهی طولانی توانسته ایم تا فاکتور عمق را در درون ترکیب عکس به وجود آوریم .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

5 – نسبت طلایی

نسبت طلایی به نسبت 1.618 به 1. گفته می شود. در صورتی که به استفاده از روش نسبت طلایی در ترکیب بندی عکس آگاهی داشته باشید این یک روش بسیار عالی برای ایجاد حالت های مارپیچی در درون کادر تصویر شما خواهد بود . نسبت های طلایی نیز همانند سایر روشهای ترکیب بندی و کادر بندی ، نقش موثری در هدایت و جلب توجه مخاطبان بر عهده دارند و همزمان با متمایز کردن سوژه از محیط پیرامون ، آنرا به نحو موثر تری در معرض دید مخاطبان قرار می دهد .

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

6- تعادل ایجاد کنید.

یکی از مهمترین نکاتی که در همه سبکهای عکاسی قابل استفاده است ، ایجاد حس تعادل و توازن در درون کادر تصویر می باشد. اینکه هر یک از اجسام و سوژه ها در محل مخصوص به خود قرار داشته و از یک ارتباط منطقی با هم برخوردار باشند ، به ایجاد حس تعادل در درون تصویر کمک می نماید. حس تعادل را از طریق رنگ ، نور و سایر شرایط نیز می توان به وجود آورد.

تعمیر دوربین کانن - تعمیر دوربین نیکون - تعمیر دوربین سونی

7 – تقارن به وجود آورید .

به عنوان یک قاعده کلی ، در عکاسی از مناظر طبیعی هر جا که حالت های تقارن را مشاهده نمودید ، حتما از آن در کادر تصویر خود استفاده کنید. بازتاب اجسام در آب ، سایه ها و بسیاری از موارد دیگر وجود دارند که به عنوان شکل های متقارن قابل استفاده می باشند.

 

8 – به پیش زمینه بها دهید .

پیش زمینه و اجسام و سوژه های موجود در آن از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار هستند. همانند پس زمینه ؛ سوژه های موجود در پیش زمینه را نیز باید در حالت تعادل ، تقارن و یا عمق میدان قرار داد و از هارمونی و تناسب آنها در جهت بهتر دیده شدن سوژه استفاده نمود.

 

لینک های مفید :

آشنایی با بخش تعمیر دوربین کانن

 

آشنایی با بخش تعمیر دوربین نیکون

 

آشنایی با بخش تعمیر دوربین سونی

 

 

 

 

نظرات